آموزش سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar

انتشار: 29 مرداد 1403
به روز رسانی: 5 شهریور 1403
آموزش سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar

گوگل اسکولار که برخی به آن گوگل اسکالر نیز می گویند، موتور جستجوی قدرتمند گوگل است که در زمینه دسترسی به انواع مقالات علمی فعال است. کار با این موتور جستجو خیلی سخت نیست و اگر نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar را بدانید، مشکل خاصی در این زمینه نخواهید داشت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توضیحات لازم در مورد جستجوی مقاله در Google Scholar را خدمت شما ارائه دهیم.

نحوه سرچ مقاله در Goole Scholar

نحوه سرچ مقاله در Goole Scholar

شما به عنوان کسی که کار علمی یا پژوهشی انجام می دهید، بهتر است با نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar آشنا باشید. مراحل جستجوی مقاله در سایت Google Scholar برای کاربران ایرانی به صورت زیر می باشد:

در ابتدا عبارت گوگل اسکولار را در مرورگر خود وارد کنید تا وارد سایت اصلی این پایگاه شوید. توجه داشته باشید که امکان دسترسی از طریق آی پی ایران نیز به گوگل اسکولار وجود دارد و نیازی نیست از فیلتر شکن برای جستجو استفاده کنید.

پس از وارد شدن به سامانه، اگر می خواهید مقالات فارسی برای شما نمایش داده شوند، باید زبان جستجوگر را روی زبان فارسی تنظیم کنید. برای فارسی کردن زبان گوگل اسکولار، باید بر روی گزینه سه نقطه در بالای صفحه کلیک کنید و به بخش setting مراجعه نمایید. از طریق پنل سمت چپ می توانید به قسمت Languages بروید و در بخش For Google Text بر روی زبان Persian کلیک کنید. در پایان گزینه Save را بزنید تا تنظیمات اعمال شده ذخیره شوند.

پس از انتخاب زبان فارسی، مراحل جستجو را ادامه می دهیم. نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholarبه این صورت است که باید کلید واژه مربوط به موضوع مقاله را در بخش جستجو بنویسیم و سپس روی علامت ذره بین کلیک کنیم. زمانی که در حال جستجو هستید، Google Scholar پیشنهادات مختلفی را با توجه به کلید واژه شما در اختیارتان قرار می دهد که می توانید از آنها برای دسترسی به مقالات مد نظرتان بهره ببرید. این پیشنهادات با توجه به جستجوهای قبلی کاربران تعریف شده اند و در واقع موضوعات پر طرفداری هستند که به کلید واژه شما مربوط می شوند.

بعد از اینکه بر روی ذره بین بزنید، نتایج جستجو در قالب یک لیست برای شما نمایش داده می شوند. در این قسمت دو عبارت را برای هر مقاله مشاهده خواهید کرد که معنای خاصی را منتقل می کنند. توضیح مربوط به این عبارت ها به صورت زیر است:

  • عدد Cited by: در قسمت پایین هر مقاله ای که در لیست سرچ نمایش داده شده است عدد Cited byرا مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده تعداد استنادهایی است که به مقاله مورد نظر بر می گردند. این موضوع اعتبار مقاله را نشان می دهد و هرچقدر عدد cited by بیشتر باشد، یعنی آن مقاله اعتبار بیشتری دارد.
  • عبارت Related Articles: این مورد به مقالات مرتبط با کلید واژه شما اشاره دارد و نشان دهنده کیفیت مقاله و هماهنگی آن با موضوع شما می باشد.

مقالات مختلفی که نمایش داده شده اند را از طریق موضوع اصلی مقاله و موارد Cited by و Related Articles ارزیابی کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید. بعد از این کار خیلی راحت می توانید با کلیک روی لینک مقاله نمایش داده شده، به صفحه اصلی مقاله بروید و امکان مطالعه و دانلود مقاله را داشته باشید. همچنین در محتوای دانلود مقاله از گوگل اسکولار، این موضوع را نیز کامل بررسی کرده ایم.

جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار

جستجوی پیشرفته در گوگل اسکولار

نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar به این صورت است که شما با استفاده از فیلترهای مختلف سایت، نتایج جستجو را محدود کرده و روی موضوع مورد نظر خود متمرکز می کنید. دسترسی به جستجوی پیشرفته از طریق کلیک روی علامت گزینه ها در سمت چپ صفحه اصلی امکان پذیر است. اگر روی این علامت کلیک کنید، عبارت Advance Search را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب آن به صفحه ای منتقل می شوید که چندین فیلد خالی را برای جستجو در مقابل شما قرار می دهد که این فیلد ها شامل موارد زیر هستند :

  • فیلد with all of the words : این فیلد مشابه فیلد جستجوی ساده است و باید کلید واژه هایی را در این قسمت وارد کنید تا در تمام متن مقاله جستجو شوند.
  • فیلد with the exact phrase : عبارتی که در این جای خالی قرار می دهید، به همان صورت در مقاله جستجو می شود. در واقع این فیلد کار ابزار کوتیشن را برای شما انجام می دهد.
  • فیلد with at least one of the words : اگر کار عمگلر بولی OR را بشناسید، کار این فیلد را به خوبی درک خواهید کرد. وقتی چندین کلمه در این فیلد قرار دهید، مقالاتی نمایش داده می شوند که حداقل یکی از کلمات وارد شده در این فیلد را داشته باشند.
  • فیلد Without the Words : نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholarبه این صورت است که هر کلمه ای که در این بخش وارد می کنید، در متن مقاله های نمایش داده شده وجود نخواهند داشت.
  • گزینه Where my words occur : این گزینه خیلی مهم است و مشخص می کند محل اعمال فیلتر‌های شما در کدام بخش مقاله باشد؛ عنوان مقاله یا تمام متن آن.
  • فیلد Return articles authored by : نام مولف مورد نظر خود را می توانید در این بخش وارد کنید تا فقط مقالات او در لیست سرچ قرار داده شود.
  • فیلد Return articles published in : این فیلد به شما اجازه می دهد نتایج جستجو را بر اساس انتشارات دلخواه خود، فیلتر کنید.
  • فیلد Return articles dated between : بازه زمانی نگارش و انتشار مقاله را مشخص می کند و می توانید از آن برای دسترسی به مقالات بازه زمانی خاصی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این محتوا از وبسایت فیلینکو به بررسی نحوه سرچ مقاله و جستجوی پیشرفته در Google Scholar پرداختیم. امیدواریم مطالعه این محتوا راهنمای مناسبی برای شما باشد تا بتوانید از طریق گوگل اسکولار به مقاله مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. همچنین در وبسایت فیلینکو، ابزار جستجو و دانلود رایگان مقاله وجود دارد و با اتصال به موتورهای جستجوگر، امکان سرچ و دانلود مقاله از منابع معتبر جهانی را امکان پذیر می کند. اگر ابهاماتی در این زمینه برای شما وجود دارد، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

نظرات
نظری ثبت نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای ارسال نظر ابتدا وارد شوید.
نوشته های مرتبط با این مقاله

آنچه در این مقاله می خوانید

ثبت درخواست رایگان

جهت ثبت درخواست می بایست ابتدا وارد شوید