تفاوت اسکوپوس و ISI چیست؟

انتشار: 26 مرداد 1403
به روز رسانی: 26 مرداد 1403
تفاوت اسکوپوس و ISI

پژوهشگران و محققان زمینه های مختلف، برای تکمیل اطلاعات و دانش خود نیاز به مطالعه و بررسی مقالات مختلف علمی دارند. برای دسترسی به چنین هدفی، سایت های مختلفی وجود دارد که مقالات مختلف را از سرتاسر جهان پوشش می دهد. این سایت ها، بصورت قانونی و با رعایت حقوق نویسندگان، مقالات را جمع آوری کرده و منتشر می کنند. دو پایگاه مطرح و معروف در این زمینه اسکوپوس و ISI هستند. هردوی این سایت ها برای دستیابی به مقالات و مجلات مختلف بسیار کاربردی هستند. در این مقاله به تفاوت اسکوپوس و ISI و معرفی هردوی این سایتها خواهیم پرداخت.

اسکوپوس چیست؟

اسکوپوس چیست

اسکوپوس یک پایگاه چند داده ای بزرگ مقالات، مجلات علمی، کتب و مجموعه مقالات کنفرانس است. همچنین وبسایت اسکوپوس یک نما و نتیجه کلی از تحقیقات جهان در زمینه های علمی، فناوری، پزشکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، هنر و… ارائه می دهد. اسکوپوس دارای فناوری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل و جستجوی تحقیقات و مقالات است.

این وبسایت که کامل ترین پوشش از سال 1996 به بعد را دارد، مجلات بیش از پنج هزار ناشر را پوشش می دهد. حدود 70 هزار پروفایل سازمانی و 12 میلیون پروفایل نویسنده در اسکوپوس وجود دارد. وبسایت اسکوپوس، علاوه بر دسترسی به  مقالات علمی در زمینه های مختلف، امکان دسترسی به امتیاز H Index نویسندگان را نیز فراهم می کند. H Index تعداد مقالات چاپ شده یک نویسنده و تعداد ارجاع ها به مقاله وی در مقالات دیگر را نشان می دهد. از این جهت، منبع معتبر و مهمی به شمار می رود.

بعضی از مقالات اسکوپوس رایگان هستند و نحوه دانلود مقاله در اسکوپوس را آموزش داده ایم.

ISI چیست؟

ISI چیست؟

ISI مخفف Institue for Scientific Information به معنای موسسه اطلاعات علمی است. این پایگاه هزاران مجله علمی را پوشش می دهد. اهمیت ISI به این دلیل است که مقالات آن از اعتبار علمی خوبی برخوردار هستند.  معتبر ترین مجلات علمی جزو فهرست ISI هستند و همواره کیفیت آن ها بررسی و پایش می شود. به همین جهت ژورنال های ISI یکی از منابع معتبر و با کیفیت برای محققان و پژوهشگران است.

ISI بیش از 20 میلیون مقاله در  زمینه های مختلف دارد که از لحاظ علمی در درجات بالا قرار دارند. بطور کلی ISI یک منبع گسترده و دقیق برای اطلاعات علمی دنیاست و آخرین دستاورد ها و تولید علم جهان را میتوان از این منبع پیگیری و دنبال کرد. شاخص نمره دهی به ژورنال های تحت پوشش ISI ،Impact factor نام دارد که نشان دهنده استناد پژوهشگران به مقالات آن ژورنال در طی 2 سال است. حال که هر دو را بررسی کردیم، در ادامه به تفاوت اسکوپوس و ISI و مقایسه این دو خواهیم پرداخت.

تفاوت اسکوپوس و ISI

به طور خلاصه، اسکوپوس و ISI دو پایگاه استنادی پر کاربرد هستند که طیف وسیعی از خدمات را به پژوهشگران ارائه می دهند. درحالیکه ISI بیشتر به دلیل محاسبه ضریب تاثیر مجلات شناخته شده است، اسکوپوس پایگاه جامع تری را ارائه می دهد و طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد. ISI و اسکوپوس هردو تحقیقات دانشگاهی را تجزیه و تحلیل می کنند اما اسکوپوس معیارها و ویژگی های بیشتری را ارائه می دهد که آن را به ابزار تحقیقاتی کامل تری تبدیل می کند. با این حال، اسکوپوس از ISI گران تر است که باعث می شود موسسات و محققان کمتری در دسترس باشند.

انتخاب بین اسکوپوس و ISI بستگی به نیازهای محققان دارد. ISIبیشتر بر رشته های خاصی مانند علوم و علوم اجتماعی متمرکز است. درحالیکه اسکوپوس طیف وسیعی از موضوعات و رشته ها را در بر می گیرد.

دیگر تفاوت اسکوپوس و ISI در معیارهای استنادی است. اسکوپوس طیف وسعی از معیارها، از جمله H Index، استنادات در هر مقاله و SRJ را ارائه می دهد. در مقابل، ISI اساسا ضریب تغییر را ارائه می دهد که میانگین تعداد استناد های دریافت شده توسط مقالات منتشر شده در دو سال گذشته اندازه گیری می کند.

علیرغم این تفاوت ها، هردو پایگاه اسکوپوس و ISI منابع ارزشمندی برای محققانی هستند که به دنبال تجزیه و تحلیل انتشارات علمی هستند. درحالیکه اسکوپوس طیف متنوع تری از رشته ها و معیار های استناد را ارائه می دهد، ISI بیشتر بر زمینه های خاص متمرکز است. صرفنظر از تفاوت اسکوپوس و ISI، هردو تاثیر زیادی بر پیشبرد اهداف تحقیقاتی و دانشگاهی و علمی دارند.

مزیت های ISI به اسکوپوس

ISI از گذشته محبوبیت و اعتبار زیادی بین محققان و پژوهشگران دارد. این موضوع بدلیل جایگاه ویژه علمی مجلات ISI است. دقت و حساسیت در داوری مجلات ISI باعث شده است که یک منبع قابل اعتماد برای مقالات علمی باشد. یعنی اگر مقاله ای در مجلات تحت پوشش ISI چاپ شود دارای اعتبار علمی بالایی است و این موضوع هم برای نویسنده و هم برای ژورنال و نیز برای خود مقاله و خوانندگان آن امری مهم و نوعی مزیت محسوب می شود.

شاخص H Index که ISI آن را ارائه کرده است، یک شاخص مهم برای نویسندگان و اهالی علم و تحقیق بشمار می رود. بطوریکه یک موضوع قابل توجه برای گرفتن بورسیه یا پذیرش از دانشگاه های مهم جهان می باشد. این تفاوت اسکوپوس و ISI توجه پژوهشگران به این پایگاه را بیشتر از اسکوپوس جلب کرده است. به طوری که متخصصان و برنامه ریزان یک کشور بعنوان منبع از این پایگاه استفاده می کنند که این موضوع نشان دهنده اهمیت ISI  و مزیت آن نسبت به اسکوپوس است.

مزیت های اسکوپوس به ISI

همانطور که گفته شد اسکوپوس نسبت به ISI داده ها و موضوعات بیشتری را در بر می گیرد و داده های آن به روز است. به همین دلیل منبع بهتری برای مطالعه مقالات نویسندگان مختلف به کار می رود و پیشرفت های علمی در این بستر ارائه می شوند. به همین دلیل، میزان پیشرفته بودن یک جامعه به تعداد مقالات منتشر شده اسکوپوس آن بستگی دارد. درنتیجه یکی از مهم ترین منابع برای پیشرفت علم و پژوهش است. همچنین دسترسی و ارسال مقاله اسکوپوس راحت تر و قابل دسترس تر است. این تفاوت اسکوپوس و ISI باعث شده افراد به راحتی بتوانند از پایگاه اسکوپوس استفاده کنند.

سخن پایانی

امروزه به لطف تکنولوژی، برای دسترسی به مقالات علمی، منابع زیادی در اختیار داریم که به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. ما در وبسایت فیلینکو، امکان جستجو و دانلود رایگان مقاله را فراهم کرده ایم که می توانید از این ابزار برای اهداف خود بهره مند شوید. اسکوپوس و ISI  هردو یک بستر مهم و آشنا برای اهالی علم و پژوهش هستند. پژوهشگران صرف نظر از اینکه از کدام یک استفاده می کنند، علم روز را دریافت می کنند. علیرغم تفاوت اسکوپوس و ISI، هردو به دلایلی که گفته شد و با توجه به نیاز محقق، ارزشمند و کاربردی هستند.

نظرات
نظری ثبت نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای ارسال نظر ابتدا وارد شوید.
نوشته های مرتبط با این مقاله

آنچه در این مقاله می خوانید

ثبت درخواست رایگان

جهت ثبت درخواست می بایست ابتدا وارد شوید