آموزش نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت

انتشار: 1 شهریور 1403
به روز رسانی: 1 شهریور 1403
نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت

ساینس دایرکت زیر مجموعه انتشارات الزویر است که بزرگترین ناشر علمی دنیا به شمار می رود. این پایگاه را می توان یکی از بزرگترین پایگاه های علمی و پژوهشی دنیا دانست که میلیون ها مقاله و کتاب را در خود جای داده است. اما دسته بندی های خاص ساینس دایرکت و نیاز اکثر مقالات آن به تهیه اشتراک، امکان دانلود مقاله را از کاربران گرفته است و فقط فایل خلاصه مقاله را به صورت رایگان ارائه می دهد. اما برای دانلود مقاله از ساینس دایرکت راه حلی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. پس برای کسب اطلاعات لازم در زمینه نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت در ادامه با ما همراه باشید.

ساینس دایرکت چیست؟

ساینس دایرکت (ScienceDirect) یکی از بزرگترین و معتبرترین پایگاه‌های داده علمی در جهان است که توسط شرکت الزویر (Elsevier) مدیریت و ارائه می‌شود. این وبسایت به پژوهشگران، دانشجویان، و متخصصان علمی این امکان را می‌دهد که به میلیون‌ها مقاله، کتاب الکترونیکی، و منابع علمی در حوزه‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. ساینس دایرکت از جمله منابع اصلی برای دسترسی به تحقیقات پیشرفته در زمینه‌های علوم پایه، مهندسی، پزشکی، و علوم اجتماعی است.

یکی از ویژگی‌های برجسته ساینس دایرکت، دسترسی به مقالات کامل و معتبر از مجلات علمی است که توسط الزویر منتشر می‌شوند. این مقالات به طور معمول تحت داوری علمی قرار گرفته‌اند و کیفیت بالایی دارند. علاوه بر مقالات پژوهشی، کاربران می‌توانند به مرورهای علمی، فصل‌های کتاب، و مقالات کنفرانس‌ها نیز دسترسی داشته باشند. ساینس دایرکت با ارائه جستجوی پیشرفته و فیلترهای مختلف، به کاربران امکان می‌دهد تا به سرعت به منابع مرتبط با حوزه تخصصی خود دسترسی پیدا کنند.

ساینس دایرکت نه تنها به پژوهشگران و دانشجویان کمک می‌کند تا به روزترین یافته‌های علمی را دنبال کنند، بلکه به عنوان یک ابزار آموزش و یادگیری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی اشتراک‌های ساینس دایرکت را تهیه می‌کنند تا اعضای خود را قادر به دسترسی به مقالات علمی کنند. با این حال، برخی از مقالات در ساینس دایرکت ممکن است نیاز به خرید یا اشتراک داشته باشند، اما بسیاری از منابع نیز به صورت رایگان یا دسترسی باز (Open Access) در دسترس هستند که در ادامه به آموزش دانلود مقاله از ساینس دایرکت با دسترسی Open Access و بقیه دسترسی ها خواهیم پرداخت.

انواع مقالات ساینس دایرکت از نظر قابلیت دسترسی و دانلود

پیش از اینکه نحوه دانلود مقاله در ساینس دایرکت را بیاموزید، ابتدا لازم است اشاره کنیم که مقالات منتشر شده در وبسایت ساینس دایرکت به چند دسته تقسیم می شوند. در واقع امکان دانلود مقاله از ساینس دایرکت با توجه به دسته بندی مقاله مشخص می شود و هر مراجعه کننده ای نمی تواند فایل نهایی هر مقاله ای را در اختیار داشته باشد.

طبق تقسیم بندی ساینس دایرکت،به لحاظ دسترسی کاربران سه نوع مقاله زیر را می توان در این سایت مشاهده کرد:

Subscribe یا دسترسی اشتراکی در ساینس دایرکت

دسترسی اشتراکی به مقالات در ساینس دایرکت

دسته اول مقالات موجود در پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت، اسنادی هستند که مربوط به شرکت یا سازمانی خاص می باشند. این شرکت ها باید هزینه مربوط به اشتراک این مقالات را بپردازند تا امکان دسترسی اعضای سازمان به مقالات داده شود. در غیر این صورت کاربران تنها می توانند چکیده و خلاصه مقاله را در اختیار داشته باشند و امکان دانلود مقاله به صورت کامل برای آنها وجود نخواهد داشت.

Open Access یا دسترسی آزاد در ساینس دایرکت

دسترسی آزاد به مقالات در ساینس دایرکت

این مقالات را تمام افراد می توانند دانلود کنند. نحوه ارائه فایل برای این دسته به صورتی است که امکان دسترسی سریع را برای عموم درخواست کنندگان به وجود می آورد. در واقع هزینه مربوط به انتشار این مقالات در سامانه SD توسط ناشر، نویسنده و یا اسپانسر مالی مقاله تامین می شود تا کاربران بتوانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.

همچنین برخی از مقالات به صورت ترکیبی یا Hybrid Journals منتشر می شوند که از هر دو حالت دسترسی آزاد و دسترسی اشتراکی استفاده می کنند.

Open Archive یا دسترسی آرشیو آزاد در ساینس دایرکت

دسترسی به این دسته از مقالات نیز برای همه افراد امکان پذیر است. 110 مجله از سری مجلات انتشارات الزویر مطالب آرشیو را منتشر کرده اند که کاربران تحت شرایط خاصی می توانند آنها را دانلود کنند.

نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت

برای اینکه یک مقاله را از ساینس دایرکت دانلود کنیم، ابتدا باید بتوانیم آن را پیدا کنیم. تعداد مقالات و کتاب هایی که در ساینس دایرکت وجود دارد، فوق العاده زیاد است و اگر ندانیم چطور باید فرآیند جستجو را انجام دهیم، هرگز موفق نخواهیم شد به مقاله مد نظرمان برسیم.

برای سرچ مقاله در ساینس دایرکت، دو روش جستجوی سریع و جستجوی پیشرفته وجود دارند که بهتر است از قابلیت جستجوی پیشرفته برای یافتن و دانلود مقاله از ساینس دایرکت بهره ببرید.

برای این کار لازم است در قسمت جستجوی پیشرفته سایت، فیلدهای خالی را با اطلاعاتی که در مورد مقاله می دانید پر کنید تا نتایج بر این اساس به نمایش گذاشته شوند. تعداد فیلدهایی که پر می کنید کاملا اختیاری است و حتی از طریق پر کردن یک فیلد نیز امکان جستجو وجود خواهد داشت، اما هرچقدر تعداد فیلدهای بیشتری را پر کنید، پیدا کردن مقاله در بین اسناد نمایش داده شده راحت تر خواهد بود. در محتوای آموزش سرچ مقاله در ساینس دایرکت، به صورت جامع به جستجوی مقاله در این وبسایت پرداخته ایم.

البته این موضوع در شرایطی صادق است که اطلاعات وارد شده توسط شما صحیح باشند؛ در صورت وارد کردن اطلاعات غلط، مقاله شما از نتایج جستجو حذف خواهد شد. بنابراین اگر در مورد موضوعی شک دارید، فیلد مربوط به آن بخش را خالی بگذارید.

نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت

نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت 

دانلود مقالات علمی از سایت ساینس دایرکت همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بستگی به این موضوع دارد که آیا امکان دسترسی به مقاله را داشته باشیم یا نه. در صورتی که مقاله از نوع Open Access یا Open Archive باشد، فرآیند خیلی راحتی پیش روی ما خواهد بود. برای دانلود چنین مقالاتی کافی است پس از یافتن مقاله، گزینه دانلود پی دی اف را انتخاب کنیم تا فایل نهایی مقاله در اختیار ما قرار گیرد.

اما در برخی موارد این گزینه برای مقاله مد نظر ما وجود ندارد. در چنین حالتی ما با یک سند از نوع اشتراکی مواجه هستیم که برای دسترسی به آن باید اشتراک مورد نظر را داشته باشیم. اما شما که از این امتیاز برخوردار نیستید، باید فایل را به صورت غیر مستقیم و با کمک یک سایت دیگر دانلود کنید. در واقع سایت های بسیاری هستند که می توانند فایل مقاله های اشتراکی ساینس دایرکت را برای شما به صورت رایگان دانلود کنند.

نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت در چنین شرایطی به این صورت است که شما باید لینک مربوط به مقاله را از سایت ساینس دایرکت کپی کرده و در اختیار سایت واسطه قرار دهید. در ادامه چند ثانیه صبر کنید تا مقاله توسط سایت پیدا شود. پس از اینکه مقاله پیدا شد، فایل پی دی اف آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید این فایل مربوط به نمونه کامل مقاله است که در ساینس دایرکت به شکل اشتراکی منتشر شده است و فایل چکیده مقاله نیست.

فایل چکیده مقاله را می توانید به صورت رایگان از خود سایت ساینس دایرکت دانلود کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از دانلود مقاله از ساینس دایرکت به صورت غیر مستقیم، ابتدا فایل چکیده مقاله را از سایت اصلی دانلود کرده و مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این محتوا از وبسایت فیلینکو، به بررسی آموزش نحوه دانلود مقاله از ساینس دایرکت پرداختیم. امیدواریم این محتوا راهنمای مناسبی در این زمینه برای شما باشد. اگر سوالات بیشتری دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات
نظری ثبت نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای ارسال نظر ابتدا وارد شوید.
نوشته های مرتبط با این مقاله

آنچه در این مقاله می خوانید

ثبت درخواست رایگان

جهت ثبت درخواست می بایست ابتدا وارد شوید