آموزش نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت

انتشار: 30 مرداد 1403
به روز رسانی: 5 شهریور 1403

ساینس دایرکت یک پایگاه اطلاعاتی بین المللی بسیار معتبر است که با وابستگی به انتشارات الزویر فعالیت می کند. این پایگاه اطلاعاتی تعداد بیشماری از مقالات علمی و پژوهشی را از طریق ژورنال های مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد. اما شما برای اینکه بتوانید مقاله مورد نظر خود را در بین مقالات بیشمار این سایت پیدا کنید و اقدام به دانلود مقاله نمایید، ابتدا باید با نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت آشنا شوید.

به طور کلی جستجو در ساینس دایرکت به دو صورت ساده و پیشرفته قابل انجام است. در ادامه این محتوا از وبسایت فیلینکو با ما همراه باشید تا نحوه جستجوی ساده و پیشرفته در ساینس دایرکت را به شما آموزش دهیم.

Quick Search یا جستجوی سریع در ساینس دایرکت

جستجوی سریع در ساینس دایرکت

اولین راهی که می توانید برای پیدا کردن مقاله مورد نظرتان در وبسایت ساینس دایرکت انجام دهید، استفاده از Quick Search می باشد. نحوه جستجوی سریع در ساینس دایرکت به این صورت است که شما باید با استفاده از کلیدواژه هایی مثل عنوان مقاله، موضوع یا اطلاعات کلی آن، جستجوی خود را انجام دهید. در این روش امکان محدود سازی و فیلتر کردن نتایج وجود ندارد و به همین دلیل، ممکن است تعداد زیادی مقاله برای شما نمایش داده شوند که باید در بین آنها به دنبال مقاله مورد نظر خود بگردید و می توانید از آموزشی که داده ایم، برای

دانلود مقاله در ساینس دایرکت اقدام کنید.

اما روشی وجود دارد که می توان با استفاده از آن تا حدودی نتایج به دست آمده را دقیق‌ تر کرد. در این روش کلمات کلیدی را که از وجود آن ‌ها در داخل مقاله مورد نظرتان اطمینان دارید، در داخل گیومه قرار دهید تا دقیقا به همان صورت جستجو شوند. این کار می تواند نتایج جستجو را با توجه به کلید واژه شما فیلتر کند و نتایج محدودتری را در اختیار شما قرار دهد.

Advanced Search یا جستجوی پیشرفته در ساینس دایرکت

جستجوی پیشرفته در ساینس دایرکت

در صورتی که شما اطلاعات دقیق تری در مورد مقاله مدنظر خود داشته باشید، بهتر است از جستجوی پیشرفته در ساینس دایرکت به جای جستجوی ساده استفاده کنید.

مزیت جستجوی پیشرفته این است که با نمایش مقالات مختلف شما را سردرگم نمی کند. نحوه سرچ پیشرفته مقاله در ساینس دایرکت به این صورت است که چندین فیلد خالی که مربوط به عنوان مقاله، نام نویسنده، سال چاپ و… هستند در مقابل شما قرار می گیرند. برای شروع جستجو پر کردن یک فیلد کافی است اما هرچقدر فیلدهای بیشتری را پر کنید، نتایج دقیق‌ تر خواهند شد. در صورتی که یک فیلد را پر کنید، در واقع شرایطی مشابه با جستجوی سریع به وجود می آید و با دادن اطلاعات بعدی، مقالات غیر مرتبط از نتایج جستجو کنار می روند.

فیلدهای جستجوی پیشرفته ساینس دایرکت به صورت زیر هستند:

  • find article with these terms: واژه ها و اصطلاحات مربوط به مقاله را می توان در این قسمت وارد کرد.
  • In this journal or book title: از طریق عنوان مجله یا کتاب امکان جستجو را به شما می دهد.
  • Author(s): نام نویسنده یا نویسنده ها باید در این بخش وارد شود.
  • Author affiliation: وابستگی سازمانی نویسنده را از شما می پرسد. نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت از طریق وابستگی سازمانی به این صورت است که برای مثال اگر نویسنده جزو دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران باشد، می توانیم Tehran medical university را در این بخش وارد کنیم. اگر تنها این فیلد را پر کرده باشیم، تمام مقالات منتشر شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایش گذاشته خواهند شد.
  • Title, abstract or keywords: مواردی مثل عنوان مقاله، چکیده ای از توضیحات مقاله یا کلمات کلیدی مربوط به مقاله را در این فیلد بنویسید. بهتر است از این فیلد برای آوردن کلید واژه یا چکیده مطلب استفاده کنید و عنوان مقاله را در فیلد مخصوص خود ذکر کنید.

با زدن گزینه Show all fields، مابقی فیلدها نیز یه نمایش در می آیند که عبارتند از:

  • Title: اگر به عنوان اصلی مقاله به صورت دقیق دسترسی دارید، آن را در این بخش وارد کنید. تفاوت این فیلد با فیلد قبلی در نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت این است که این فیلد مختص عنوان دقیق مقاله است اما در فیلد قبلی می توان کلمات کلیدی مربوط به عنوان را وارد کرد.
  • Volume/Issues/pages: اگر از شماره مجله، تعداد جلد و تعداد صفحات مقاله اطلاع دارید، اعداد مربوط به آنها را در این قسمت ها وارد کنید.
  • ISSN or ISBN: با این فیلد امکان وارد کردن شماره استاندارد بین المللی مجله یا کتاب در دسترس شما قرار می گیرد.
  • References: این فیلد نتایج سرچ را بر اساس منابع مقاله فیلتر می کند.

دانستنی های مهم در مورد سرچ پیشرفته مقاله در ساینس دایرکت

دانستنی های مهم در مورد سرچ پیشرفته مقاله در ساینس دایرکت

برای اینکه نزدیک ترین نتیجه ممکن را از جستجوی پیشرفته در ساینس دایرکت بگیرید، بهتر است با موضوعات زیر آشنا باشید:

عملگرهای بولی در جستجوی مقاله در ساینس دایرکت

در جستجوی پیشرفته ساینس دایرکت عملگرهای بولی به کمک شما می آیند. این عملگرها به شما امکان ترکیب چندین عبارت را برای محدود کردن نتایج جستجو می‌ دهند. عملگرهای جستجوی پیشرفته سه عنصر زیر هستند:

 NOT

وارد کردن این عملگر در هنگام سرچ، باعث می شود بتوانیم عبارتی خاص را از نتایج جستجو حذف کنیم.

AND

قرار دادن این عمگر بین دو واژه یعنی نتایج جستجو باید به گونه ای باشند که حتما آن دو واژه را داشته باشند.

 OR

وقتی این عملگر ببین دو واژه بیاید، یعنی نتایج بازیابی شده باید حداقل یکی از این دو کلمه را داشته باشند.

نوع مقاله

اگر بدانید مقاله شما در کدام دسته بندی قرار میگیرد، این موضوع می‌تواند روی نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت تاثیر گذار باشد. با اطلاع از نوع مقاله می توانید در بخش Article types یکی از انواع مدل های مقاله را انتخاب کنید تا سایر تایپ ها حذف شده و نتایج به دست آمده فقط تایپ مورد نظر شما را نمایش دهند.

نتایج جستجوی مقاله در ساینس دایرکت

پس از انجام جستجوی مقاله در ساینس دایرکت، نتایج به صورت سازمان‌دهی شده و با ظاهری کاربرپسند نمایش داده می‌شوند. هر نتیجه شامل عنوان مقاله، نام نویسندگان، مجله‌ای که مقاله در آن منتشر شده و تاریخ انتشار است. این اطلاعات به پژوهشگران کمک می‌کند تا در یک نگاه کلی، مقالات مرتبط و مورد نظر خود را تشخیص دهند.

در کنار هر نتیجه، چکیده‌ای از مقاله نیز نمایش داده می‌شود که خلاصه‌ای از محتوای اصلی مقاله را ارائه می‌دهد. این چکیده به کاربران کمک می‌کند تا بدون نیاز به دانلود و مطالعه کامل مقاله، بتوانند تصمیم بگیرند که آیا مقاله مورد نظر برای پژوهش آن‌ها مفید است یا خیر. همچنین، در صورتی که مقاله دسترسی آزاد داشته باشد، لینک مستقیم به متن کامل مقاله نیز در نتایج نمایش داده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مفید ساینس دایرکت، امکان فیلتر کردن نتایج پس از جستجو است. کاربران می‌توانند نتایج را بر اساس پارامترهایی مانند نوع مقاله (مثلاً تحقیق اصلی یا مرور)، سال انتشار، و یا دسترسی آزاد فیلتر کنند. این امکان به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا نتایج جستجو را بر اساس نیازهای خاص خود تنظیم کرده و سریع‌تر به مقالات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این، ساینس دایرکت پیشنهادهای مرتبطی را نیز در کنار نتایج جستجو ارائه می‌دهد. این پیشنهادها بر اساس الگوریتم‌های هوشمند و بررسی مقالات مشابه، به پژوهشگران کمک می‌کنند تا مقالات بیشتری را که ممکن است برای پژوهششان مفید باشد، کشف کنند. این قابلیت باعث می‌شود که سرچ مقاله در ساینس دایرکت به تجربه‌ای کامل و مؤثر برای پژوهشگران تبدیل شود.

سخن پایانی

در این محتوا به آموزش نحوه سرچ مقاله در ساینس دایرکت پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این محتوا بتوانید مقالات مورد نظرتان را در سایت ساینس دایرکت پیدا کنید. در صورتی که سوالات بیشتری در این زمینه دارید، حتما در بخش دیدگاه‌ ها با ما به اشترک بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.

نظرات
نظری ثبت نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای ارسال نظر ابتدا وارد شوید.
نوشته های مرتبط با این مقاله

آنچه در این مقاله می خوانید

ثبت درخواست رایگان

جهت ثبت درخواست می بایست ابتدا وارد شوید